Onderhoudstips

FIETS ONDERHOUDS TIPS

Schoonmaken

Wanneer u regelmatig uw fiets gebruikt, moet deze toch zeker een paar keer per jaar worden schoongemaakt. Vooral de bewegende delen vragen om periodieke aandacht. En ook al heeft u een gesloten kettingkast, dan nog moet hiervan de ketting eens onder handen worden genomen. Maar bedenk: fietsen kunnen over het algemeen niet goed tegen water, afspuiten is dan ook niet aan te raden en zeker niet met een hogedrukspuit. Wees zuinig met water op de bewegende delen zoals de naven, dat beperkt de levensduur. Het kan uiteraard geen kwaad als u de fiets en de kwetsbare delen daarna maar goed afdroogt.

>Schoonmaak middelen

Grote oppervlakten eerst

Neem altijd eerst de grote oppervlakten onder handen zoals frame, spatborden en velgen. Is de fiets droog dan is dit een kwestie van stof afnemen met een zachte (ietwat natte) doek of borstel. Een natte fiets kun je beter afsponsen met veel water. Maar let er op dat er geen water komt in de wielnaven, het trapas (bracket) lager en het balhoofd, dat is de overgang tussen stuurpen en frame/voorvork. Kortom, schoonmaken met een beetje beleid en er is niets aan de hand.

De hoekjes en de gaatjes

Daarvoor begint u met een vochtige doek of borstel en vervolgens droogt u alles na met een schone droge doek. Welke onderdelen dienen absoluut te worden schoongemaakt?
- De plek tussen de wielnaven en de voor- en achtervork (op de as)
- De plek tussen pedalen, krank en trapas
- De remhevels en het versnellingsmechanisme
- De plek tussen alle kettingwielen en kettingbladen
- De ketting over de gehele lengte

Blanke metalen delen

Wees altijd attent op roestvorming. Hoe goed de fiets ook is gemaakt, voorkomen is beter dan genezen. Bescherm dan ook alle blanke metalen delen regelmatig met een doek die gedrenkt is in een beetje (poets)olie of wax.

>Bescherming

Ketting reinigen en smeren

Bij het schoonmaken van de fiets is het ook goed om direct de ketting een beurtje te geven. Regelmatig schoonmaken en smeren, bevordert de levensduur. Wij adviseren voor het smeren van de ketting een speciaal kettingsmeermiddel te gebruiken met teflon/PTFE. Dat werkt beter dan gewone olie of vet en is bovendien waterwerend. Een spuitbus is ideaal. Belangrijk! Smeer de ketting bij de achteras. Draai deze achteruit en smeer hem door er met de spuitbus van achteren op te richten. Wanneer u klaar bent, droog de ketting dan een beetje af, zodat de schakels niet meer kleverig aanvoelen.
Denk bij fietsen met een derailleur er ook aan om de loopwieltjes schoon te maken of te vervangen.

>Ketting reiniging

Banden controleren

Controleer voordat u gaat rijden of uw banden voldoende op spanning zijn, dat voorkomt extra slijtage. Bovendien fietst dat veel prettiger. Check regelmatig of er geen scheurtjes of beschadigingen zijn en verwijder bijvoorbeeld vastzittende steentjes uit het profiel. Vertonen uw banden slijtage, neem dan geen risico en laat ze zo snel mogelijk vervangen.

Lekke band

Ook deze kunt u uiteraard zelf plakken, zeker de voorband. Zit u met een lekke achterband, dan kunt u deze zelf repareren mits u het achterwiel even uit de fiets laat zakken om te voorkomen dat u het frame buigt. Indien het een E-Bike betreft dient u te informeren of dit mogelijk is. Sommige E-Bikes hebben sensoren in de motor of om de as welke dan opnieuw afgesteld moeten worden.  

Verlichting

Een normale halogeen lamp kunt u prima zelf vervangen. Voor uw koplamp heeft u een 2.4 Watt 6 Volts lampje nodig, voor het achterlicht volstaat een 0.6 Watt 6 Volts. Indien uw lamp voorzien is van een halogeenlamp, vervang deze dan liever voor een 3 watts lampje, deze gaan namelijk veel langer mee. De LED-lampjes in de koplamp en het achterlicht kunt u zelf niet vervangen, deze hebben ook 100.000 branduren, vaak zijn het dan problemen met het contact (draadjes),de printplaat of lege batterijen.

Voor ons aanbod Onderhoud- en Reparatiemiddelen klik
hier.

Inremmen nieuwe schijfremblokken.

Je hebt net nieuwe remblokken voor je schijfrem aanschaft of (laten) vervangen.
Waar moet je nu op letten? Inremmen is belangrijk voor zowel een goede remwerking als wel het verlengen van de levensuur van je remblokken. Ook voorkom je dat je remblokken op korte termijn gaan piepen

Wat gebeurt en met de schijfremblokken bij het inremmen?

De compound van je remblokken is gemaakt van een hars met daarin stukjes metaal of zachtere materialen zoals kunststof. Door je remblokken in te remmen gaat het niet zo zeer om de remblokken maar om de schijven. De remblokken en schijven werken optimaal samen als de remblokken een film achterlaten op de remschijven. Deze film is afkomstig van de hars en metaal/kunstof die smelt onder hoge tempratuur bij het remmen. Ook zal de vorm van de remblokken zich aanpassen aan de remschijf. Het is namelijk heel gebruikelijk dat er krasje of randje in je remschijf is ontstaan door eerder gebruikte remblokken.

Waarom is het zo belangrijk de schijfremblokken goed in te remmen?

Het goed inremmen van je schijfremblokken verlengt de levensduur van de remblokken. De schijfremblokken verharden namelijk. Ook neemt de remkracht toe. De passing van de schijfremblokken en de remschijven is dan optimaal.

Hoe kan je het beste schijfremblokken inremmen?

Er zijn verschillende manieren om dit te doen, maar de meeste overeenkomsten zitten in het volgende:

De inremprocedure doe je voordat je (intensief) gebruik gaar maken van je fiets.
Neem de tijd om deze procedure te voltooien. Je bereikt dan het beste en veiligste resultaat.

Voordat je begint dien je de remschijf (rotor) goed ontvet te hebben en deze moet goed recht en onbeschadigd zijn. Laat deze bij twijfel controleren door een ervaren fietser of hersteller.

Stap 1. Versnel, al zittend,  je fiets naar een snelheid van ca. 20 á 25 km/u, daarna
stevig remmen totdat je stapvoets rijdt, herhaal dit zo’n 10 tot 15 maal.

Stap 2. Versnellen tot een snelheid van tot ca. 30 km/u, vervolgens krachtig en
plotseling remmen totdat je bijna stil staat, herhaal dit vervolgens tot 10 maal.

Stap 3. Laat de rem afkoelen en raakt de schijf (rotor) niet aan, deze wordt heet.

Het inremmen doe je bijvoorkeur tijdens droge en schone omstandigheden.

Tips

  • Ontvet de remschijven altijd. Dus bij het plaatsen van nieuwe blokken maar ook als je nieuwe remschijven monteert.
  • Plaats nooit oude schijfremblokken op een nieuwe remschijf. De oude schijfremblokken zullen geen film achterlaten op de nieuwe schijf.
  • Zorg altijd voor een set ingeremde remblokken als reserve. Zo heb je altijd de mogelijkheid om te wisselen. Ook als het regent of vlak voor een wedstrijd of toertocht.
  • Gebruik een remmenreiniger op alcoholbasis en niet op benzinebasis. Wij adviseren schijfremreiniger van o.a. Cyclon

 


Terug



Deel het met uw vrienden!